Salı, Aralık 02, 2008

Biliyor muydunuz?

Evet, yeni bir köşemizi daha açmış bulunmaktayım:p Bu köşemizde çoğunlukla yanlış bildiğimiz şeyleri açıklığa kavuşturacağız:) Bugünkü konumuz "Spastik" kelimesi...
Çocuklar ve daha çok gençler, ilk ne zaman ve nasıl başladıysa, arkadaşlarına falan "gerizekalı, salak vb" diyeceklerine "spastik" derler, hepimiz birçok kez duymuşuzdur. Pekii, gerçekten spastik, geri zekalı mı demektir acaba? Ben çoğu kez bunu duyduğumda hem sinir olurum hem de gülerim "ayy ne kadar cahiller" diye... Çünkü spastiğin sözcüğü; spasm(kasılma, adele gerginliği) sözcüğünden türemiş, kasılı anlamına gelmiştir... Bu aynı zamanda, Cerebral Palsy(Beyindeki hasar bölgesine bağlı olarak, kollardaki veya bacaklardaki felç) hastalığının özel bir türüdür. Nette dolaşırken "ekşisözlükte" diğer saçma açıklamalardan ziyade biri çok hoşuma gitti. Demiş ki: "Hastanin zeka düzeyiyle ilgisi olmayan bir hastaligin adı olmasina ragmen, bir hakaret olarak kullanilan ve yürek burkan kelimedir. Beyinden vücuda , vücuttan beyne giden sinyallerin tam olarak islemedigi ve hastalarin kasilmasiyla istem disi hareketler yapmasina yol acan bu hastaliktan müzdarip cocuklar belki aptal muamelesi görebilirler ama hemen hepsi cok zekidir. Konusurken kasildiklari, kekeledikleri ve yüzleri alisik olmadigimiz bir ifadeye büründügü icin cevreleri tarafindan zihinsel özürlü damgasi yiyen miniklerin diger afacanlardan farki yoktur aslinda. Bir hakaret olarak kelime dagarcigimizdan cikarmamiz gereken bir kelimedir kesinlikle.". Ne kadar güzel açıklamış...
Çok kısa ve basitçe; Cerebral Palsy’i dört bölümde inceleyebiliriz:
1) SPASTİK CEREBRAL PALSY:
Hareketler serttir ya da hiç yoktur.
2)ATETOİD CEREBRAL PALSY:
Bazal Ganglion’un (hareketin programlandığı bölge) bozulması ile oluşur. Garip , istemsiz hareketlerin ortaya çıkmasına neden olur. Bazal Ganglion’un çevresinde bilgiyi sınıflayan kognitif alan yer aldığında bilgi sınıflanmasında da sorunlar çıkabilir. Cerebral Plasy’de en zekiler bu bölümdedir.
3)ATAKTİK CEREBRAL PALSY:
Beyincikte oluşan bozulma sonucu meydana gelir. Kaslar gevşektir. Sarhoş gibi yürüyüp konuşurlar.
4)KARIŞIK TİP:Bu tipte birkaç sorun bir arada görülür.

Merak edenler için; benim hastalığım Atetoid Cerebral Palsy... Ama bazı yerlerde spastize(adele gerginliği) de mevcut...

Yani sonuç olarak; "Spastik misin olm sen?" derken "Geri zekalı mısın?" değil de "Kasılı mısın olm sen?" demeye çalıştığımızı ve kendimiz komik ve geri zekalı duruma düştüğümüzü unutmayalım! :))

4 yorum:

Adsız dedi ki...

evet maalesef bizim milletimiz her konuda o kdr cahilkii ..bunu da anlamaları biraz zaman alır.süper olmus mınnosum bayıldım sonuç bölümü süper olmuss tebrık edıorm senii ve o guzel yanaklarından öpüyorum dünya tatlımmm...diğer yazılarını sabırsızlıkla beklıyorummmmmmm :)

Unknown dedi ki...

yawru kuşum ellerine sağlık ... spastik kelimesinin asıl anlamı o cahil kesimin kullandığı türden bile olsa kullanılması çok yanlış ama umarım bu yazın sayesinde kulaktan kulağa kelimenin anlamı yayılarak kullanımı azaltılır. şöyle bi yazılarına göz attım da hiç boş yok her bi şeye değinmişsin hele aşk konulu yazına ayrı bittimdeee resmi de süper olmuşşş olyyy. mcxxx canımmm

Unknown dedi ki...

canımm benimmm senden kime bahsettiysem engelini söylediğimde tıpkı senin bahsettiğin gibi aaaa ben o hastalığı zeka geriliği sanıyodum diyo bende senin ne kadar zeki biri olduğunu ve bitirdiğin üniversiteyi anlatıyorum hepsinin ağzı bi karış hatta bi çoğuna bu adresi veriyorum ki gözleriyle görüp okusun biyografini die :) ne üzücü ki tıpkı dediğin gibi halkımız zaman zaman cahilleşebiliyor ve asla araştırmıyor buna kendimide katıyorum şöylekiii ben 2001 senesinde bi dernekle tanıştım derneğin adı omurilik felçlileri derneğiydi ve ne acıdır ki ben omur iliğin ne olduğunu bilmiyodum 2001 senesinde öğrendim ama inan hiç duymamıştım o kelimeyi gel gelelim spastik kelimesi herkesin ağzında olmasına rağmen kimse derine inipte araştırmamış ne diyelim iyi ki sen ve zaman zaman bizler varızda elimiz yetiştikçe yanlışları düzeltiyoruz en azından duyarlı kesimdeniz hala olyy :) bu arada ellerine sağlık yine muhteşem olmuş süpersin fıstıkım mcx

Adsız dedi ki...

kuzeennnnnn hala spastik kelimesini zeka geriliii sanan olursa o kisilere cv ni yollaman yeterli olur bencee tabi onu algılayabilecek yeterli beyin hücresine de sahip olmaları gerekiyor(((((((: